tankar om träning - mål, träningshets & hälsa

 
Jag får ofta frågan "vad är målet med din träning?" av mina nära och kära. Alltså, vad jag vill få ut av tiden jag lägger ner på att träna. Egentligen tycker jag det är en ganska konstig fråga. Måste man alltid ha ett specifikt mål? Är det inte möjligt idag att träna bara för att?

Visst, jag är en av dom som har ett mål. Att ha ett mål driver mig att utföra alla träningspass och kämpa ordentligt. Mitt mål är att gå ner i vikt och försöka förändra min livsstil med tanke på maten. Jag har alltid tränat på något sätt, däremot har jag inte alltid ätit nyttigt. Det är alltså där mitt största mål ligger, jag vill att de bra valen ska bli självklara för mig. Det ska inte vara självklart att köpa en chipspåse på fredag utan det ska vara mer naturligt att göra hemgjord bananglass, en lyxig smoothie eller rosta nötter i ugnen. 

Trots att jag har mål med min träning tycker jag det är viktigt att komma ihåg att man inte alltid måste ha mål. Det är faktiskt fullt möjligt att träna bara för att det är roligt eller för att man mår bra av det. Idag när träning är så otroligt populärt får vi inte glömma bort att det inte alltid måste kopplas till massor av muskler, en trimmad bikini-/badshortskropp eller viktnedgång. Träningshets är inte positivt, det kan vara rent ohälsosamt. Det är mer realistiskt att sträva efter en hälsosam livsstil där träning är en naturlig del.


Tjugofem år gammal Luleåbo. Här skriver jag om mina renoveringsprojekt, saker som är fina/ofina, mina katter, olika typer av DIY, lite skönhet, inredning och en hel del funderingar. Jag hoppas ni vill hänga med!

Tre saker jag gillar: Snö, katter & krispig luft.