det här med personliga preferenser angående mat

Något jag ofta tänker på handlar just om personliga preferenser. Vad vissa människor föredrar och vissa inte och orsaken bakom. Vi har nämligen ett sådant dilemma här hemma hos oss, jag har valt att plocka bort alla typer av mjölkprodukter ur min kost. Det vill säga, mjölk, creme fraiche, smör, ost osv. Varför jag valt detta är både av etiska skäl men även av hälsoskäl, jag har märkt att jag mår mycket bättre när jag inte äter mycket mejeriprodukter. Jim äter dock fortfarande precis som han alltid gjort, han äter alltså fortfarande mejeriprodukter. För mig gör det ingenting om han äter det, eftersom det är helt och hållet upp till honom. Däremot tycker jag det är viktigt att han respekterar mitt val att inte göra det. 

Jag tycker det finns otroligt bra substitut för mjölk nu för tiden, så det känns inte alls krångligt. Det finns inget jag saknar förutom ost, alltså inte hushållsost utan typ halloumi, fetaost osv. Men det känns inte som att en egentligen ger upp någonting. Jag är nöjd med mitt val och kommer hålla fast vid det. Sedan respekterar jag självklart alla andras val. Men just detta med hur olika människor resonerar och varför dom just resonerar som dom gör tycker jag är otroligt intressant. 
Tjugofem år gammal Luleåbo. Här skriver jag om mina renoveringsprojekt, saker som är fina/ofina, mina katter, olika typer av DIY, lite skönhet, inredning och en hel del funderingar. Jag hoppas ni vill hänga med!

Tre saker jag gillar: Snö, katter & krispig luft.