omplantering

För några dagar sedan var det dags för mig att göra lite omplanteringar. Hade ett antal chiliplantor som behövde flytta till större och en pelargon som jag köpte på Blomsterlandet skulle få flytta från plastkrukan till en större keramikkruka.
 
Detta blev resultatet av chiliplantorna, nu har dom ordentligt med jord att växa i. Dessutom tar dom upp hela köksfönstret, för där mår dom som bäst!
 
Efter det satte jag igång med omplanteringen av Perlargonen, eftersom krukan jag hade inte hade några dräneringshål (fy på det) fick jag börja med att fylla upp botten med lecakulor, ungefär 2-3 centimeter. 
 
Efter det var det bara att klämma ut blomman ur plastkrukan och placera den i den nya krukan. Många tycker att pelargoner är en "gammel-tant blomma", men jag tycker dom är superfina. Så jag antar att jag är en gammel-tant i yngre fodral?
 
Nu har blomman fått sin nya boning, mycket fint. Sedan var det bara att hitta en bra plats för denna skönhet, varmt och soligt är det optimala. Även gärna utomhus, min kommer få bo till viss del ute på balkongen och till viss del inne på fönsterbrädan.
 
Att plantera utan att spilla och skita ner är totalt omöjligt enligt mig. Men det är endel av charmen kan jag tycka. 
 
 
Tjugofem år gammal Luleåbo. Här skriver jag om mina renoveringsprojekt, saker som är fina/ofina, mina katter, olika typer av DIY, lite skönhet, inredning och en hel del funderingar. Jag hoppas ni vill hänga med!

Tre saker jag gillar: Snö, katter & krispig luft.