PLANERING: HALL

Hallen är den svåraste delen av huset att inreda. Den är varken extremt stor eller har särskilt mycket väggyta att nyttja. Detta har gjort att vi verkligen fått fundera om och om igen om hur vi vill göra, förvaring måste ju finnas för att det ska bli funktionellt. Slänger in en bild på husets planösning så förstår ni vad jag menar, delen som är markerad som Entré är alltså inte den mest lättmöblerade ..
 
 
 
Efter många om och med insåg vi att en garderob från Ikea skulle få ta plats på den långa väggen mot köket. Dock inte med standarddjup, utan en 35 cm djup garderob får funka. Några diskussioner senare kom vi fram till vilka dörrar vi ville ha, Jim ville helst ha skjutdörrar men icket jag. Tycker Ikea inte har några skjutdörrar som passar in i vår inredningsstil, så traditionella dörrar fick det bli.
 
Stommen blir i vitlaserad ek och dörrarna i en mörkgrå färg, modellen heter Meråker. Totalt blir garderoben 150cm bred och 35 cm djup och kommer optimeras för att förvara så mycket som möjligt. Det blir endel skohyllor, trådbackar och massor av möjlighet att hänga in ytterkläder. 
 
 
På den lilla väggen precis vid ytterdörren har vi beställt denna hallmöbel i vitt från String. Detta blir där vi och eventuella gäster får hänga av sig. Absolut inte den mest rymliga lösningen med detta var det som fick plats och som föll oss i smaken. Dessutom blockeras inte ljuset från det stora fönstret i och med att själva möbeln är luftig i sig. 
 
Utöver dessa möbler ska vi ha en pall ståendes bredvid garderoben ifall man vill sitta ner och knyta skorna. Sedan funderar vi fortfarande på hur vi kan nyttja ytan under trappen, där sitter ett element men vi tänker oss att det borde vara möjligt att bygga någon typ av sittbänk eller liknande av Ikeas serie Nordli eller Stuva. Men vi får återkomma angående det!
 
 
 
 
 
 
Tjugofem år gammal Luleåbo. Här skriver jag om mina renoveringsprojekt, saker som är fina/ofina, mina katter, olika typer av DIY, lite skönhet, inredning och en hel del funderingar. Jag hoppas ni vill hänga med!

Tre saker jag gillar: Snö, katter & krispig luft.