kakel och klinker - spikat!

Äntligen har vi spikat allt kakel och klinker i huset. Jag hoppas det blir precis lika fint som jag visualiserar att det kommer bli. Men slut på mitt fantiserande, jag tänkte att vi kikar på vad vi faktiskt valt. 
 
Kaklet heter "Vit Arkitekt Blank", klinkret heter "Marmoker" och kommer från Konradssons Kakel.
 
I badrummet kommer vi ha vitt blankt 15x15 kakel med ljusgrå fog på väggarna lagt i halvförband, precis som bilden till vänster. Golvet kommer däremot bli av svart marmor med en svart fog, även där kommer plattorna vara i formatet 15x15. Jag hoppas det blir lika fint som vi tror, det tog ett tag för oss att välja vad vi egentligen ville ha. Eller jag har alltid vetat vad jag velat ha för kakel på väggarna, dvs precis det vi valt nu. Jim har däremot inte hållt med alla gånger, men nu fick det bli så och golvet fick han faktiskt välja helt själv. Men personligen hade jag också valt det klinkret om jag valt enhälligt.
 
Klinkret heter "Freedom" och kommer från CC Höganäs.
 
Även i hallen har vi valt att lägga in klinker och golvvärme, det kommer se ut precis som på bilden till vänster. Där ville jag ha något som är tacksamt mot smuts, tåligt, inte för mörkt och som vi inte kommer bli less på. Med alla dessa kriterier att uppfylla fastnade vi tillslut för en enkel grå klinker med lite liv i sig. Formatet på denna blev 33x33 och kommer läggas rakt, fogen blir mellangrå så den kommer smälta in i plattorna perfekt. Detta innebär alltså att det inte kommer bli någon direkt "wow" faktor när en kliver in i hallen, men det gör ingenting. Vi försöker tänka långsiktigt då vi vill att allting ska kännas lika fint och praktiskt om 10 år. 
 
Tjugofem år gammal Luleåbo. Här skriver jag om mina renoveringsprojekt, saker som är fina/ofina, mina katter, olika typer av DIY, lite skönhet, inredning och en hel del funderingar. Jag hoppas ni vill hänga med!

Tre saker jag gillar: Snö, katter & krispig luft.