DIY: Gloria-ljusstake

IMG_1087
Ända sedan jag såg Sandras DIY inlägg om hur hon gjorde sin version på ljusstaken Gloria har jag varit sugen på att också göra en egen variant. Vilket resulterade i att jag efter jobbet igår styrde kosan mot Röda Korset för att köpa gamla lampskärmar som skulle användas till själva glorian och någon typ av ljusstake som jag kunde ta ljushållaren ifrån. Det hittade jag som tur var. Alabastergipset införskaffades från Panduro och glassbägarna som fick bli gjutformar köptes på lagerhaus. 
 
IMG_1096
Efter endel sågande, blandande och pysslande fick jag minsann ihop dem. Såhär ser dem ut, jag är SÅ nöjd. Först var jag inne på att spraya dom guld/mässing, men nu är jag osäker. Tycker som är fina precis som dom är. 
 
IMG_1098
Gjorde först de största, men sen fick jag mersmak och var tvungen att göra en till ännu mindre. Så totalt blev det tre stycken som nu ska portioneras ut i lägenheten. 
 
IMG_1099
Av den sista ljuskoppen blev det en enkel ljusstake, tyckte den blev riktigt fin den också. 
 
IMG_1100
Detta DIY var verkligen superenkelt och gick väldigt snabbt att göra. Gipset härdade snabbt men jag lät dem stå i sina formar över natten för att vara helt säker på att dem var helt genomhärdade. 
Tjugofem år gammal Luleåbo. Här skriver jag om mina renoveringsprojekt, saker som är fina/ofina, mina katter, olika typer av DIY, lite skönhet, inredning och en hel del funderingar. Jag hoppas ni vill hänga med!

Tre saker jag gillar: Snö, katter & krispig luft.