Välkommen till mitt nya kök!

Jag tänkte äntligen visa er mitt nya kök som tog oss tio veckor att färdigställa. I samband med köksbytet gjorde vi en massa andra saker också, som att lägga nytt tak, tapetsera om, slipa golvet osv. Men vi börjar med att titta på hur köket såg ut när vi köpte lägenheten!
 
 
Detta var alltså köket innan vi renoverade. Original från när huset byggdes 1986. Väldigt tråkigt, omodernt och bara alltmänt slitet. 
 
http://everydayhappiness.blogg.se
Detta är alltså var vi lagar mat varje dag, vi valde ett kök från Epoq och är hur nöjda som helst! Helt vitt med integrerade handtag var ett superbra val för oss. Tyvärr hade vi inte möjlighet att byta vår köksfläkt pga att bostadsrättsföreningen installerat något konstigt fläktsystem så ingen fläkt från typ Elgiganten eller någon annan stormarknad passar. 
 
http://everydayhappiness.blogg.se
Bänkskivan är av laminat och i en typ av betonglook. Till den valde vi en svart diskho i någon typ av grafitblandning. Även dessa är vi nöjda med, jag hade dock föredragit en aningen ljusare bänkskiva. Men det får bli i nästa kök vi renoverar. Kaklet är egentligen väldigt enkelt, vitt, 10x20 med fasade kanter. Dessutom valde vi att sätta vit fog, vilket kanske kräver en fogmålning om några år. Men då får det bli så, jag tycker det blev så himla fint när en inte ser något tydlig fog. 
 
http://everydayhappiness.blogg.se
Den största arbetsytan vi har är till höger om spishällen, där valde vi att inte ha något typ av skåp för att kunna kakla ända upp till taket. Det har även fått bli en yta för kryddor, mitt te, lite skärbrädor osv. Här brukar jag stå och baka allt från bröd till pepparkakor!
 
http://everydayhappiness.blogg.se
På andra sidan av bänken har vi kaffestationen, här är alltså var vi skapar magin! Maler bönorna för att sedan brygga dem i Moccamastern, köpte allt detta som födelsedagspresent till Jim förra året och det är helt galet vilken skillnad det är när en maler bönorna själv. Kommer aldrig kunna gå tillbaka till vanligt bryggkaffe igen. 
 
Det var alltså mitt kök i korta drag, ska försöka få till en bättre bild av alltihop någon dag. Måste bara hitta mitt fisheye objektiv först!
Tjugofem år gammal Luleåbo. Här skriver jag om mina renoveringsprojekt, saker som är fina/ofina, mina katter, olika typer av DIY, lite skönhet, inredning och en hel del funderingar. Jag hoppas ni vill hänga med!

Tre saker jag gillar: Snö, katter & krispig luft.