DIY: Persillade

Jag tänkte dela med mig av ett litet recept som är hur enkelt som helst. Eftersom jag har odlat massor av kryddor i sommar och inte lyckats använda upp allt ville jag ta tillvara på allting ändå. Därför kommer nu ett recept på hemgjord Persillade, vilket är något så enkelt som persilja, vitlök och salt.
 
Du behöver: Ett knippe persilja, jag tog en näve. Två solo vitlökar, här kan du bestämma själv hur mycket vitlökssmak du vill ha. Två stycken ger en ganska markant smak. Självklart behöver du också salt. Tre ingredienser alltså, enkelt va?
 
Skölj av persiljan (jag använder hela persiljan, både blad och stam), skala och klyfta vitlöken och ha i en matsked salt i en matberedare. Sedan är det bara att börja hacka sönder allting så det blir en kletig örtmassa, det kan ta en stund och en kan behöva skrapa ner från kanterna lite då och då. 
 
Tillslut har du en grön örtmassa, den ska du nu alltså låta torka. Jag lade alltihop på en bit bomullstyg och sedan i min svamptork. Där fick den torka med värme i ungefär 6h, sedan fick den ligga i rumstemperatur i ungefär ett dygn. Har du inte en svamptork kan du självklart låta det torka i rumstemperatur eller i ugnen, det är dock bra om det får ligga på någonting som tillåter luften att cirkulera från alla håll, typ ett galler eller liknande.
 
När din örtmassa är helt torr sätter du ner den i en matberedare igen och hackar tills du är nöjd med grovleken på kryddan.
 
Jag ville ha min persillade ganska grovmalen vilket innebar att jag inte körde matberedaren så hemskt mycket efter allting torkat.
 
Till sist paketerar du kryddan precis som du önskar, antingen i en tom kryddburk eller i någonting annat. Jag hade inga tommar kryddburkar så min Persillade fick flytta in i en inläggningsburk i miniformat. 
 
Jag tycker detta är ett ypperligt sätt att ta tillvara på de kryddor som är kvar i trädgården, hemma hos oss kommer det göras massor av olika örtblandningar. Bland annat har jag lite rosmarin, ännu mer persilja och oregano som jag ska göra någonting av. Kanske bara torka precis som den är eller så blir det något annat gott. 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
Tjugofem år gammal Luleåbo. Här skriver jag om mina renoveringsprojekt, saker som är fina/ofina, mina katter, olika typer av DIY, lite skönhet, inredning och en hel del funderingar. Jag hoppas ni vill hänga med!

Tre saker jag gillar: Snö, katter & krispig luft.