mina bästa tio tips

1. Sminka av dig när du kommer hem
En av höjdpunkterna på min dag är när jag får tvätta bort sminket när jag kommer hem från jobbet. Det är så fruktansvärt skönt att ha det gjort, istället för att klockan 22.30 inse att en måste tvätta ansiktet när en helst vill gå och lägga sig direkt.
 
2. Kom ihåg mellanmålen
Glöm inte bort mellanmålen, en orkar så mycket mer om en kommer ihåg att äta mellanmål. Jag känner direkt när jag slarvar med mina, brukar hinna med ett kring 9.30-10.00 och ett kring 14.30-15.00. Då hänger hjärnan med hela dagen!
 
3. Förbered dig för morgondagen kvällen innan
Packa väskan och fixa iordning matlådan kvällen innan. Om jag vet att jag ska och träna innan jobbet måste väskan vara klar så jag inte behöver bry mig om den på morgonen. Matlådan måste stå i kylen och vänta, redo att slängas ner i handväskan.
 
4. Prioritera sömn
Sov ordentligt, försök få många timmars sömn. Det behöver du. Det finns inget värre än att vara konstant trött, trots att jag vet att jag behöver 7-8 timmar sömn varje natt kan det vara svårt att ta sig i säng. Att sitta uppe för länge är så hemskt lätt, bara ett till netflix avsnitt! 
 
5. Planera veckans träning
Jag tycker det är superviktigt att ha veckans träningspass planerade, då är det mycket enklare att förbereda mig mentalt för vilka dagar jag måste dra mig upp ur sängen trots att jag är hur trött som helst och vilka dagar jag inte kommer ta mig hem förrän efter klockan sex. Det blir svårare att skippa ett träningspass när jag planerat upp dem.
 
2016-02-09 11.54.41 2
 
6. Lyssna på kroppen
 Lyssna på din kropp, ignorera den inte. Känns det som att du behöver ta det lugnt så lär du nog behöva det. Jag har varit fruktansvärt dålig på att lyssna på min kropp, men äntligen börjar jag lära mig. Ett optimalt exempel är hela denna vecka, kroppen har inte alls känts bra. Tränade i Tisdags men hade ingen ork, vilket resulterade i att jag har fått ta två extra vilodagar denna vecka. Kommer alltså bara hinna med fyra träningspass istället för sex denna vecka.
 
7. Tillåt dig ha egentid
Om du behöver vara själv eller göra någonting själv så gör det. Trots att Jim och jag bor tillsammans behöver vi egentid, vilket vi tar oss. Dock utspelar sig våran egentid på olika sätt, Jim sitter gärna och spelar CS med sina kompisar medan jag sitter här och skriver inlägg, fotograferar eller tittar på någon serie. Hur som helst är det viktigt att tillåta sig själv ha egentid om en behöver det.
 
8. Fyll kylskåpet smart
Här hemma äter vi nyttigt mestadels och mest vegetariskt. För mig är det otroligt viktigt att handla det jag vill äta, det vill säga om jag vill äta nyttigt måste jag handla hem just det. Det är ingen idé att köpa hem sockerbomber, det betyder i slutändan bara att jag kommer äta just det. Jag fyller hellre kylen med grönsaker, nyttiga val och håller fruktskålen full.
 
9. Var egoistisk
För mig är det viktig att vara egoistisk, då menar jag inte egoistisk på ett dåligt sätt. Utan att jag måste prioritera mig själv. Jag vet att jag behöver träna för att må bra, vilket innebär att jag måste ta mig tid för det. Det spelar ingen roll att jag kommer hem en timme senare än vanligt någon kväll i veckan eller att jag faktiskt kommer till jobbet mellan 08.00-08.15 två gånger i veckan istället för att vara där 07.30. Jag måste göra val som gör mig gott, det behöver inte ha och göra med träning utan kan handla om vad som helst. Men vi måste låta oss vara egoistiska ibland. 
 
2016-02-23 09.32.31 2
 
10. Varva ner
På kvällen mår en faktiskt bra av att varva ner, kör inte i hundratio knyck ända tills du ska gå och sova. Ta det lungt, låt kroppen komma ner i varv och slappna av. Det gör att du kommer kunna somna enklare och förhoppningsvis sova gott. Personligen är det superviktigt för mig att slappna av minst en halvtimme innan jag ska gå och sova, vad det innebär att slappna av kan vara lite allt möjligt. Allt från att ta ett bad eller en dusch, ligga i soffan eller sitta vid köksbordet och läsa en bok.
Tjugofem år gammal Luleåbo. Här skriver jag om mina renoveringsprojekt, saker som är fina/ofina, mina katter, olika typer av DIY, lite skönhet, inredning och en hel del funderingar. Jag hoppas ni vill hänga med!

Tre saker jag gillar: Snö, katter & krispig luft.